Wednesday, May 25, 2011

Tian Chua mahu cabar jika Parlimen lucut kerusinya

KUALA LUMPUR, 25 Mei — Ahli Parlimen Batu, Chua Tian Chang (gambar) menegaskan beliau tiada hasrat untuk membuat rayuan berhubung kesalahan menggigit anggota polis di Mahkamah Persekutuan meskipun berhadapan dengan kemungkinan hilang kerusinya di Dewan Rakyat.

Bagaimanapun kata wakil rakyat PKR itu, beliau akan mengemukakan cabaran perundangan jika dilucutkan kelayakan sebagai ahli Parlimen kelak.

Wakil rakyat penggal pertama itu memberitahu The Malaysian Insider bahawa beliau telah menjangkakan mahkamah kemungkinan besar menolak sebarang rayuan yang berkaitan hukuman atas alasan-alasan teknikal sebagaimana diputuskan Mahkamah Rayuan Isnin lalu.

Beliau yang turut dikenali sebagai Tian Chua mengakui statusnya masih boleh dibangkitkan di Parlimen untuk perbahasan dan melihat pada kelebihan majoriti dimiliki, penyokong-penyokong Barisan Nasional (BN) masih boleh membawa usul untuk melucutkan kerusinya.

“Bagaimanapun jika mereka (BN) melakukannya, adalah jelas mereka mahu mengenakan saya, penggunaan majoriti dengan ketara untuk mengeluarkan saya (dari Parlimen),” katanya.

Kata Chua, jika itulah keadaan, beliau akan membawa isu itu ke Mahkamah Rayuan untuk mendapatkan pengesahan mengenai keputusan Mahkamah Tinggi tahun lalu bahawa beliau masih boleh mengekalkan kerusinya.

Semalam, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata pihaknya menyerahkan persoalan berkaitan dengan status Chua sebagai Ahli Parlimen Batu kepada Speaker Dewan Rakyat memandangkan tarikh akhir untuk mengadakan pilihan raya kecil sudah pun berakhir.

Menurut timbalan pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar, hanya Speaker Dewan Rakyat ada kuasa untuk memutuskan perkara itu.

“Terpulang kepada Dewan Rakyat dan Speaker akan menentukan statusnya,” kata Wan Ahmad.

Pertengahan Jun lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Hakim Datuk Ghazali Cha mengetepikan hukuman penjara enam bulan dan denda RM3,000 terhadap Chua, yang dikenakan oleh Mahkamah Majistret berhubung tuduhan mencederakan anggota polis pada 2007 dan mengantikannya denda RM2,000 atau dua bulan penjara.

Mengikut Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan seseorang Ahli Parlimen hilang kelayakan jika beliau disabitkan oleh mahkamah dan dihukum penjara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 dan beliau tidak mendapat pengampunan.

Ketika itu, Pengerusi DAP Karpal Singh yang juga seorang peguam berkata, sebagai contoh, pada 1975 anggota Parlimen DAP Fan Yew Teng terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Menglembu setelah beliau dihukum penjara enam bulan dan didenda RM2,000 kerana disabitkan kesalahan mengikut Akta Hasutan.

Karpal berkata mengikut Perkara 53 Perlembagaan Persekutuan, seseorang ahli Parlimen akan hilang kelayakan serta-merta jika beliau tidak merayu mengenai keputusan mahkamah dalam tempoh 14 hari.

Oleh Clara Chooi TMI

No comments:

Post a Comment