Wednesday, May 25, 2011

Tandas berharga RM140 ribu timbulkan keraguan

MIRI – Sebuah tandas awam yang dibina atas tanah kerajaan berharga RM140,000, di Pusat Komersial Saberkas menimbulkan keraguan kerana kos itu mampu untuk mendirikan sebuah banglo.

Pengerusi DAP Senadin, Lim Su Kien berkata, dia terkejut dengan pendedahan sebuah akhbar berbahasa Cina tempatan semalam yang melaporkan tandas yang masih dalam kerja-kerja pembinaan menelan kos sebanyak RM140,000.

“Kos projek itu didedahkan oleh kontraktor tersebut di akhbar tersebut sehingga saya tergerak untuk melihat tandas tersebut. Namun saya dapati, kos itu terlalu tinggi dan tidak berbaloi untuk sebuah tandas,” katanya semasa makan tengah hari bersama PAS di sini hari ini.

Su Kien menambah, difahamkan tandas tersebut yang dibina bersebelahan pasar malam Saberkas itu berkonsepkan tandas hijau dan mesra alam.

“Saya berpendapat, kos projek itu kurang daripada RM100 ribu, apatah lagi ia dibina di atas tanah kerajaan.”

“Justeru, saya mahu penjelasan dan ketelusan daripada Datuk Bandar Miri, Lawrence Lai dan Majlis Bandaraya Miri mengenai kos sebenar dan siapa kontraktor. Warga Miri berhak untuk tahu kerana mereka adalah pembayar cukai pintu,” tegasnya.

Sementara itu, Su Kien dan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Mohamad Sabu turut meninjau projek pembinaan tandas awam tersebut yang kini masih dalam pembinaan.

No comments:

Post a Comment