Monday, May 9, 2011

Jeff Ooi : Utusan dan Blogger "berniat jahat"

GEORGETOWN 9 MEI : DAP menggesa akhbar Utusan Malaysia dan penulis blog Bigdog.com, Zakir Mohammed membuat permohonan maaf secara terbuka kepada penganut agama Kristian kerana telah melemparkan fitnah kepada mereka.

Ahli Eksekutif DAP, Ooi Chuan Aun berkata, permohonan maaf itu perlu dilakukan kerana akhbar dan blogger berkenaan menyiarkan berita yang telah mengguris hati penganut agama Kristian selain cuba membangkitkan sentimen agama dan perkauman bagi memecah belahkan perpaduan negara.

Chuan Aun atau lebih dikenali dengan sebagai Jeff Ooi juga sudah pun membuat laporan polis ke atas Utusan dan juga blogger terbabit kerana membuat dakwaan "berniat jahat" terhadap beliau dalam konspirasi menukar agama rasmi negara.

Beliau yang juga ahli parlimen kawasan Jelutong berkata, tindakan akhbar dan blogger terbabit juga adalah satu cubaan mengapi-apikan sentimen anti Cina di kalangan masyarakat Melayu, membangkitkan perbalahan di antara penganut Buddha dan Kristian dan sengaja mengungkit tragedi 13 Mei.
“Saya beri tempoh kepada mereka untuk melakukan permohonan maaf dalam 24 jam sahaja dan sekiranya mereka gagal melakukan sedemikian,saya akan berjumpa dengan semua komuniti Kristian dan Buddha bagi menjelaskan apa yang berlaku dan mahu mereka membuat perhitungan masing-masing apabila mempunyai hak dan kuasa untuk menentukan kerajaan akan datang,"katanya kepada media selepas membuat laporan polis di balai polis Jalan Pattani di sini semalam.

Pada Sabtu, muka depan Utusan Malaysia menggemparkan negara dengan laporan bertajuk 'Kristian Agama Rasmi?'.

Dalam laporan polis yang dibuatnya, Ooi juga menggesa polis menyiasat laporan di halaman lima Utusan bertajuk 'Dua halaman blog dedah ikrar paderi seluruh negara' dan 'Jeff Ooi nafi anjur majlis'.

Ooi berkata, tulisan tersebut membayangkan bahawa beliau telah menghadiri satu pertemuan bersama pemimpin agama Kristian pada Jumaat lalu di mana kumpulan berkenaan telah berdoa supaya Kristian menjadi agama rasmi Malaysia dan supaya seorang Kristian menjadi perdana menteri.

Menurutnya, apa yang dilakukan oleh Utusan Malaysia dan penulis Bigdog adalah berniat jahat dan harus disiasat di bawah Seksyen 499 kerana melemparkan fitnah dan tohmahan kepada DAP.

Menurut Ooi beliau memang ada menghadiri majlis makan malam bersama kumpulan paderi namun ia hanyalah sekadar memenuhi jemputan.

“Adakah salah saya seorang Buddha untuk menghadiri majlis makan malam bersama penganut agama Krisitian?

“Saya bukan penganjur dan saya juga bukan orang yang bertanggungjawab mengumpul mereka di sini untuk majlis itu.Kumpulan paderi ini datang ke negeri ini untuk menjalankan seminar bagi membincangkan apakah sumbangan yang boleh dilakukan oleh penganut agama Kristian dalam membanteras kegiatan rasuah dan penyelewengan kuasa,”katanya.

Beliau yang ditanya adakah mendengar ikrar yang dilaungkan oleh kumpulan paderi itu untuk menjadikan agama Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan Malaysia dan Perdana Menteri dilantik daripada kalangan penganut agama Kristian bagaimanapun menafikannya.

“Dalam majlis itu, saya hanya menjamu selera dan berbual dengan kenalan selain sibuk dengan iPad saya.Terus terang saya mengatakan saya tidak mendengarnya.

“Memang mereka ada membuat bulatan dan berpegang tangan namun itu adalah salah satu ritual penganut agama Kristian bagi menunjukkan rasa kesyukuran. Utusan dan Bigdog sebenarnya jahil dan tidak berpengetahuan tentang budaya dan tradisi agama Kristian jadi mereka tidak boleh membuat andaian sendiri,”katanya.

tvsnews

No comments:

Post a Comment