Wednesday, April 27, 2011

Nasharudin masih dapat sokongan pertahan timbalan

Nasharudin Mat Isa, timbalan presiden PAS masih mendapat sokongan ramai dalam parti untuk mempertahankan jawatan nombor dua, walaupun berdepan tekanan pesaing-pesaing.

Nasharudin yang berdepan saingan sengit dalam pemilihan yang lepas dan jarang muncul dalam media kebelakangan ini menerima beberapa pencalonan untuk mempertahankan jawatan timbalan presiden.

Beliau yang diletak sebagai mewakili golongan ulama dalam PAS disokong untuk mempertahankan jawatan itu yang dilihat sebagai bakal pengganti presiden.

Faktor mengekalkan tokoh berpendidikan agama sebagai dua pemimpin tertinggi yang menjadi amalan PAS selama ini menyumbang kepada sokongan dan pencalonan diterima beliau.

Golongan ulama dan agamawan yang menguasai akar umbi parti dilihat berusaha memastikan jawatan nombor dua itu dipegang tokoh berpendidikan agama yang dilihat sebagai mampu memimpin parti Islam itu.

Nasharudin mempunyai latar pendidikan Islam dan bergiat dalam aktiviti gerakan Islam antarabangsa, termasuk di Palestin.

Sebelum ini, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, yang dilihat ramai sebagai layak memegang jawatan timbalan presiden menolak pencalonan untuk jawatan itu.

Nasharudin mempertahankan jawatan itu dalam pemilihan pada 2009 menewaskan dua calon berprofil tinggi yang mendapat sokongan ramai di dalam dan luar parti; Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu telah menunjukkan kesediaan mencabar Nasharudin buat kali kedua tahun ini, dan sudah mengatur kempen membina sokongan.

Husam pula dilihat memberi laluan kepada Mohamad untuk mencabar Nasharudin apabila kawasannya, Kubang Kerian mencalon Mohamad untuk merebut jawatan timbalan presiden.

Husam dicalonkan untuk mencabar Presiden Abdul Hadi Awang oleh PAS Kawasan Bukit Bintang, tetapi menolak pencalonan itu dan mengatakan Abdul Hadi tidak perlu dijatuhkan.

Selain Mohamad, beberapa nama lain turut disebut untuk bertanding jawatan nombor dua itu, tetapi belum ada lagi yang menyatakan kesediaan bertanding.

SiasahDaily

No comments:

Post a Comment