Wednesday, April 27, 2011

Memang dah jadi makanan ruji puak UMporNO

Tian : Memang Lumrah Kerajaan Bantu Syarikat Kroni

SHAH ALAM 27 APRIL : Tindakan kerajaan "membantu" meneruskan hayat Tricubes Berhad adalah fenomena biasa di antara syarikat-syarikat kroni dan Umno-Barisan Nasional, kata naib presiden PKR, Tian chua.

Oleh yang demikian, adalah tidak mustahil katanya, kerajaan dilihat mempamerkan kesediaan dalam pemberian kontrak kepada syarikat yang hampir terkeluar dari senarai Bursa Malaysia itu.
" Memang ini satu syarikat yang bermasalah dan ia tidak mungkin mampu memberikan perkhidmatan seperti yang dijangkakan, tetapi apa yang dibimbangkan ialah kerajaan akan tetap bagi kontrak kepada mereka, dan kita tunggulah ia akan manjadi satu lagi malapetaka kepada rakyat yang sering berlaku kepada semua projek kerajaan," katanya kepada Tv Selangor.

" Kerajaaan telah mengambil risiko besar kerana memberi kontrak kepada syarikat yang sangat bermasalah dan matlamat ini gagal memberi jaminan kepada rakyat bahawa ia adalah bertujuan memberi perkhidmatan kepada rakyat, sebaliknya jelas pada pemerhatian kita ianya bertujuan membantu kroni,"tambahnya lagi.

Semalam Tricubes Berhad mengakui khidmat e-mel 1 Malaysia yang bakal disediakannya adalah hayat kewangan bagi syarikat itu, yang sebelum ini berhadapan dengan risiko dibatalkan penyenaraiannya dari Bursa Malaysia.

Mengulas perkara ini, Tian yang juga ahli parlimen Batu berkata senario seperti ini lazim berlaku kepada syarikat kroni kerajaan yang kurang daya tahan dalam persaingan bebas dan hanya bergantung harap kepada kerajaan untuk mendapatkan kontrak.

"Itu sudah menjadi satu ketagihan kepada kontraktor-kontraktor Umno kerana mereka sering menghadapi masalah dalam perniagaan mereka," katanya lagi.

Ketua Pegawai Eksekutif Tricubes, Khairun Zainal Mokhtar, juga berkata, syarikat itu akan mengumpulkan dana tambahan menerusi terbitan isu baru bagi projek RM50 juta yang dianugerahkan kerajaan 4 April lalu.

Beliau juga mengesahkan setiap penghantaran e-mel akan menelan kos tidak lebih 50 sen.

Tricubes sebelum ini berkata, ia akan membelanjakan RM5.3 juta terlebih dahulu dalam membangunkan projek e-mel 1 Malaysia tetapi akan menerokai inisiatif pemakluman skim pencen can cukai untuk terus menjaga pulangan operasi.

TVSelangor09

No comments:

Post a Comment