Thursday, June 2, 2011

Anak Nik Aziz, Hadi menang Pemilihan Pemuda

Dua anak pemimpin tertinggi PAS diumumkan menang dalam pemilihan Dewan Pemuda yang berlangsung hari ini.

Nik Abduh, anak Mursyidul Am PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat menang bertanding jawatan timbalan ketua Pemuda dalam pertandingan empat penjuru.

Manakala, Muhammad Khalil, anak Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang menang bertanding jawatan anggota jawatankuasa.

Nik Abduh (kanan) mendapat 26O daripada 655 undi menumpaskan penyandang jawatan itu Azman Shapawi yang hanya mendapat 94 undi dalam pertembungan empat penjuru.

Nik Abduh sebelum ini hanya anggota jawatankuasa manakala Muhammad Khalil pula pertama kami dipilih menyertai jawatankuasa pimpinan ketuanya Nasrudin Hassan yang menang tanpa bertanding.

Nik Abduh yang kelihatan terkejut dengan keputusan itu ketika dihubungi pemberita bagaimanapun mengakui kemenangannya mungkin disebabkan pengaruh bapanya.

"Saya harap boleh menjadi penggangti yang baik kepada Azman dan kemudiannya jadi pembantu yang baik kepada Nasrudin," katanya.

Gandingan baru untuk Muslimat

Kemenangan mereka berdua dijangka menguatkan lagi cengkaman kumpulan ulama dalam dewan itu.

Walaupun Nik Aziz dianggap sosok terpenting bagi kumpulan berbeza pendekatan Erdogan, pendekatan Nik Abduh dilihat lebih mirip kepada kumpulan ulama.

Sementara pemilihan bagi Dewan Muslimat pula melihat perkembangan yang berbeza sama sekali apabila tumbangnya gandingan Nuridah Salleh dan Wan Hasrina Wan Hassan.

Dengan asakan hebat 'kumpulan YB dan profesional', teraju kepimpinan dewan itu bukan lagi di tangan seorang ustazah.

Dewan itu kini akan dipimpin Siti Zailah Mohd Yusof (parlimen Rantau Panjang) manakala Siti Mariah Mahmud (Kota Raja) akan bertindak sebagai timbalan yang baru.


Hazlan Zakaria malaysiakini

No comments:

Post a Comment