Friday, May 8, 2009

INIKAH MATLAMAT SEBENAR ASKAR AMERIKA DI AFGHANISTAN

Taliban mahu penduduk Afghanistan lawan mubaligh

Pejuang Taliban di Afghanistan mengingatkan penduduk negara itu supaya berwaspada dengan cubaan memurtadkan mereka selepas televisyen menunjukkan gambar askar Amerika Syarikat memegang kitab Injil yang diterjemah dalam bahasa tempatan.

Stesen Al Jazeera menunjukkan gambar kelas pengajian Injil di pangkalan tentera Amerika di Afghanistan dan seorang askar membawa bersamanya beberapa kitab Injil yang diterjemah ke dalam bahasa Dari dan Pashto.



Tentera Amerika melarang askarnya cuba mempengaruhi orang lain supaya memeluk apa-apa agama sekali pun ketika sedang bertugas.

Katanya, panglima mereka sudah merampas kitab berkenaan serta membakarnya, dan ia tidak pernah diedarkan kepada penduduk Afghan.

Satu kenyataan dalam laman web Taliban, alemarah1.org, berkata langkah menjadikan warga Afghanistan menganut Kristian adalah sebahagian perancangan perang AS.

Tentera diketuai Amerika menjatuhkan Taliban daripada kuasa pada 2001 berikutan sokongan mereka kepada al-Qaeda selepas serangan 11 September.

"Amir Islam (Taliban) dengan kuatnya menggesa Mujahidin, alim ulama dan semua terbabit dengan agama supaya memantau dengan serius kegiatan dan tindakan penceroboh dan mubaligh berkenaan dan tidak membenarkan mereka menyebarkan agama lain, selain Islam di negara Muslim," katanya.

Ia menggesa Pope Benedict supaya menghalang pengajaran agama Kristian di Afghanistan dan memberi amaran mengenai akibat buruk jika beliau gagal membendungnya.

Dalam video Al Jazeera, seorang paderi tentera ditunjukkan sedang menyampaikan ceramahnya kepada askar lain, dan berkata, "Anggota pasukan khas memburu orang lain, secara asasnya. Kita juga melakukan perkara yang sama sebagai penganut Kristian, kita memburu orang untuk Nabi Isa. Kita sememangnya melakukannya, kita memburu mereka."


Tetapi pegawai tentera berkata tiada bukti bahawa askar berkenaan cuba memujuk orang lain menganut agama Kristian di Afghanistan.

Perintah Am nombor satu dalam Arahan Pusat tentera Amerika melarang anggota bertugas yang aktif, termasuk yang berkhidmat di Iraq dan Afghanistan, daripada cuba memujuk orang lain menukar agama.

No comments:

Post a Comment