Wednesday, April 21, 2010

PRK Sibu : Mafrel pantau kawasan panas

Wednesday, 21 April 2010 1:15 PM
Oleh Masdar Wahid (Emel penulis ini)


KUALA LUMPUR : Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen sibu yang pengundiaanya pada 16 Mei ini dengan penamaan calon pada 8 Mei depan akan terus dipantau oleh Badan Pemantau Pilihan Raya Malaysia (MAFREL).

Pengerusinya, Syed Ibrahim Alhabshi berkata, pengiktirafan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak diperlukan untuk proses pemantauan luar kerana ia hanya merangkumi kawasan luar penamaan calon, kempen dan luar pusat mengundi berbanding pada masa lalu.

SPR pernah memberi kebenaran kepada Mafrel untuk memasuki tempat-tempat tersebut, termasuk pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai pada April 2009.

“Tidak mendapat pengiktirafan daripada SPR bukan bermakna Mafrel tidak melaksanakan kerja-kerja pemantauan,” katanya.

Menurut Syed Ibrahim, Mafrel akan mengadakan mesyuarat khusus bagi membincangkan perkara berkaitan PRK Parlimen Sibu selepas PRK Hulu Selangor yang pengundiannya pada 25 April ini.

Beliau turut memberitahu, Mafrel akan bermesyuarat di Sarawak bagi membincangkan jumlah petugas yang diperlukan yang mana mereka akan ditempatkan di beberapa kawasan tumpuan yang akan dikenal pasti kelak.

“Kawasan tumpuan yang dimaksudkan kami ialah kawasan dijangka wujud persaingan sengit, kawasan panas dan jangkaan timbul keganasan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya Negeri Sarawak, Datu Takun Sunggah berkata, Mafrel tidak diberi kebenaran untuk memasuki tempat penamaan calon, pengundian dan penjumlahan undi.

“Di Hulu Selangor pun mereka tidak dibenarkan. Begitu juga pilihan raya Parlimen Sibu kelak,” katanya.

EraPakatan

No comments:

Post a Comment