Tuesday, March 9, 2010

PAS Miri terjemah konsep Negara Kebajikan

Harakahdaily

MIRI, 9 Mac : PAS Kawasan Miri sekali lagi telah bersama-sama menterjemahkan manifesto PAS di dalam pilihanraya lalu dan akan datang bagi mengetengahkan konsep Negara Berkebajikan yang turun kepada masyarakat memberikan bantuan, kelmarin.

Pada kali ini, PAS kawasan meninjau kehidupan masyarakat di Kampung Senadin yang terletak kira-kira 10 kilometer daripada pusat bandar raya ini.

Sebanyak 13 keluarga telah menerima bantuan berupa keperluan kehidupan seharian di kampung yang terletak di pesisir pantai.

Terdapat rumah penduduk yang terbabit telah runtuh akibat selalu dinaiki air, ada juga yang dibina dan dibaiki dengan menggunakan bahan binaan terbuang menyebabkan struktur rumah terbabit tidak selamat untuk didiami.

Di dalam ziarah kali ini juga, PAS kawasan telah menerima aduan daripada penduduk kampung berkenaan mengenai status tanah yang belum tetap yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Sarawak walaupun telah menduduki lebih daripada 30 tahun.

Wakil penduduk juga memberitahu, lebih kurang 60 keluarga yang terlibat dengan permasalahan tersebut.

Sehubungan itu, PAS kawasan berjanji untuk bersama-sama dengan penduduk yang terlibat memperjuangkan hak mereka dan mendesak pihak berwajib menunaikan hak yang sepatutnya menjadi milik penduduk kampung berkenaan.

Sebelum itu, rombongan PAS kawasan yang diketuai oleh Yang Dipertuanya, Haji Jofri Jaraiee telah menziarahi sebuah keluarga yang kurang berkemampuan di Kampung Luak yang tiba di rumah keluarga tersebut pada jam 9 malam.

Pihak PAS kawasan turut menyampaikan sedikit sumbangan berupa barangan keperluan harian bagi mengurangkan bebanan keluarga terbabit.

Untuk makluman, rumah keluarga terbabit telah terputus bekalan elektrik sejak lebih empat bulan lepas akibat tidak mampu membayar bil.

Berikutan itu, PAS kawasan merasa amat kecewa dengan tindakan pihak yang berkenaan dan mempersoalkan di mana janji Perdana Menteri 1Malaysia yang melaung-laungkan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ sedangkan apa yang berlaku seolah-olah ‘Company Didahulukan, Wang Diutamakan’.

Keluarga terbabit, memiliki lima orang anak dan yang paling bongsu baru berusia seminggu.

Kepada pihak-pihak yang ingin sama-sama memberikan sumbangan, boleh salurkan sumbangan melalui bendahari PAS Kawasan Miri di talian 012-4657256.

No comments:

Post a Comment