Wednesday, January 6, 2010

(Terkini) Kenyataan Viva Palestina Malaysia berhubung konflik terbaru di Al Arish, Mesir terhadap ahli konvoi Viva Palestina

Rabu , 06/01/2010 – Viva Palestin Malaysia ingin mengekspresikan kekesalan dalam perkembangan terbaru di Al Arish, Mesir . Untuk menganiaya sekelompok sukarelawan berusaha untuk membantu meringankan beban rakyat Gaza adalah sama sekali tidak boleh diterima akal.

Dalam perbualan telefon dengan British MP, Mr George Galloway, ketua konvoi Viva Palestina ke Gaza, difahamkan bahawa polis anti rusuhan Mesir telah menggunakan kekerasan yang melampau termasuk merejam, memukul dan menembak gas air mata kepada ahli konvoi. Terdapagt ahli konvoi yang terluka dan dirawat di rumah sakit. Beberapa orang telah ditangkap, termasuk seorang mahasiswa Malaysia yang berpusat di UK.

Kami ingin mengingatkan kerajaan Mesir bahawa konvoi Viva Palestina memenuhi kehendak Mesir setibanya di sempadang Al Arish sepatutnya dapat masuk ke Gaza dengan sah. Namun, Mesir telah menambah syarat2 kemasukan ke Gaza semasa ketibaan konvoi dan ini menimbulkan pertanyaan apakah motif sebenar mereka ?? . Keadaan ini telah merenjatkan lima puluh trak bantuan ke Gaza.

Viva Palestin Malaysia dengan ini menuntut kerajaan Mesir supaya:

1. akan melepaskan semua ahli konvoi dan bertanggungjawab atas keselamatan mereka jika mereka belum diserahkan.

2. akan memastikan keselamatan, kecepatan dan bebas insiden kepada ahli2 konvoi ke Gaza.

Viva Palestina Malaysia mengulangi bahawa negara jiran Mesir mempunyai kelebihan dalam memastikan perjalanan konvoi mencapai misinya. Sebaliknya, seperti yang diketahui umum, kerajaan Mesir telah merosakkan perjalanan ini. Mesir yang mengakui berdiri menyokong rakyat Palestin ternyata dalam episod sedih telah merungkaikan segalanya. Kerajaan Mesir kini telah berjaya membuktikan kepada dunia bahawa memang ada pengepungan di Gaza dan Mesir adalah kaki tangan utama dalam jenayah keji ini.

Viva Palestina Malaysia sangat kecewa dengan tindakan memalukan kerajaan Mesir ini. Kami berharap kerajaan Mesir akhirnya akan melakukan apa yang benar terhadap Palestin dan menebus reputasinya yang telah compang-camping di mata ketamadunan dunia.


palestinkini

No comments:

Post a Comment