Thursday, November 26, 2009

Peguam : 'Anwar tidak terbabit dengan dakwaan Bala'

Nov 26, 09 2:55pm

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak terbabit langsung dengan perkembangan terbaru berhubung dakwaan P Balasubramaniam terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, kata peguam penyiasat persendirian itu.

Tahun lalu, Balasumbramaniam telah membuat akuan bersumpah mendakwa Najib mempunyai hubungan rapat dengan Altantuya Shaariibuu.

Tetapi 24 jam kemudiannya, penyiasat persendirian itu telah menarik balik akuan bersumpah tersebut dan kemudiannya lari bersembunyi di India selama lebih setahun.

Ogos lalu, dia muncul semula di Malaysia untuk mempertahankan akuan bersumpah pertamanya, dengan berkata doa diugut oleh pihak-pihak tertentu supaya mengubah ceritanya.

Peguam Balasumbramaniam Americk Singh Sidhu, dalam satu wawancara dengan Malaysiakini, menafikan Anwar ada kaitan di sebalik perkembangan terbaru itu.

"Ramai yang fikir Datuk Seri Anwar Ibrahim di sebalik semua ini. Ia tidak benar sama sekali. Anwar tidak tahu menahu mengenai semua episod tersebut kecuali apa yang mungkin beliau baca dalam blog dan di Malaysiakini," kata Americk dalam wawancara tersebut.

"Anwar tidak ada sebarang kaitan dengan pengeluaran akuan bersumpah pertama kecuali menyampaikan ucapan sebelum sidang akhbar di ibupejabat PKR Julai lalu. Saya tidak pernah berkomunikasi langsung dengan Anwar ataupun beliau atau mana-mana anggota PKR cuba menghubungi saya," tambahnya.

Wawancara Americk Bhg 1 & Bhg 2

malaysiakini

No comments:

Post a Comment