Tuesday, October 19, 2010

PRK Galas : Nama calon PAS diserahkan esok

KUALA TERENGGANU - PAS sudah memutuskan siapakah yang akan bertanding dalam Pilihnanraya Kecil DUN Galas dan nama calon tersebut akan diserahkan kepada Pesuruhjaya PAS Negeri Kelantan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat esok 19 Oktober.

Setiausaha Agung PAS Dato' Mustafa Ali berkata demikian kepada wartawan dalam satu sidang media yang diadakan di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Terengganu disini, hari ini 18 Oktober.

Bagaimana pun, kata beliau,terpulang kepada Tuan Guru Nik Aziz, bilakah waktu pengumuman calon PAS itu akan dibuat

Katanya bakal calon PAS dipersetujui sebulat suara Dewan Harian PAS yang bermesyuarat mewakili Jawatankuasa PAS Pusat baru-baru ini.

Beliau yang enggan mendedahkan identiti calon berkenaan bagaimanapun berkata beliau terdiri dari anak tempatan, tidak pernah menjadi wakil rakyat dan merupakan pemimpin parti itu di Gua Musang.



"Esok nama itu akan diserahkan kepada Mursyidul Am (Nik Aziz) yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan untuk diumumkan," katanya dalam satu sidang media di sini, Isnin.

Menurut beliau nama berkenaan dipilih daripada enam nama yang disenarai pendek oleh PAS Kelantan termasuk seorang pemimpin Orang Asli di situ.

Katanya tarikh sebenar pengumuman bagaimanapun belum dimuktamadkan lagi namun difahamkan, parti itu akan memperkenalkan calonnya 20 Oktober ini.

Ketika ditanya peluang PAS berdasarkan perkembangan semasa, beliau berkata parti itu masih berada di belakang Barisan Nasional (BN) kerana menganggap kawasan itu sebagai kubu kuat Umno dan beberapa faktor lain.

"pilihanraya kecil berbeza dengan (fokus) pilihanraya umum yang dijalankan serentak, (dalam) pilihanraya kecil (Galas) seluruh jentera BN akan bertumpu ke sana,"jelasnya

Mengenai pelantikan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Pengarah Jentera Pilihan Raya BN bagi DUN itu, Mustafa berkata tidak dinafikan tokoh veteran itu mempunyai pengaruh tersendiri di Gua Musang.

"Bagaimanapun itu tidak semestinya diterjemah sebagai undi," katanya.

Pilihan raya kecil DUN Galas diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya dari PAS, Chek Hashim Sulaima, 46, pada 27 Sept lepas. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan penamaan calon pada 26 Oktober dan pengundian pada 4 November.

BO

No comments:

Post a Comment