Monday, December 21, 2009

Pemuda PAS : ‘Jangan anggap Konvensyen Pakatan hari raya meriah’

“Majlis Sabtu lalu adalah perlangsungan ijab kabul pernikahan politik yang mana telah membuatkan musuh-musuh politik Pakatan Rakyat yang selama ini sibuk menggoda dengan adu domba dan taktik sokong membawa rebah, hari ini menangis dan meraung kepedihan kerana kecewa akibat kegagalan memecah-belah kesatuan kami,”


Oleh Zukri Aksah

KUANTAN, Dis 21 — Dewan Pemuda PAS mengingatkan kepimpinan Pakatan Rakyat tidak hanya melihat pertemuan sulung mereka Sabtu lalu sebagai "hari raya yang meriah pada hari tersebut, kemudiannya sepi tanpa berita" jika mahu memperkukuhkan ikatan DAP-PAS-PKR itu.

Ketuanya Nasrudin Hassan Tantawi berkata Dasar Pakatan Rakyat yang ditandatangani menepati janji rasmi yang diikrar untuk melangsungkan sebuah perjuangan mewakili rakyat berbilang kaum dan berbeza agama ke arah sebuah negara baru yang adil, telus, saksama, bertoleransi dan berkebajikan.

“Majlis Sabtu lalu adalah perlangsungan ijab kabul pernikahan politik yang mana telah membuatkan musuh-musuh politik Pakatan Rakyat yang selama ini sibuk menggoda dengan adu domba dan taktik sokong membawa rebah, hari ini menangis dan meraung kepedihan kerana kecewa akibat kegagalan memecah-belah kesatuan kami,” kata beliau.

Gambaran yang diberi oleh konvensyen pertama Pakatan Rakyat ini, menurut Nasrudin, adalah persefahaman antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat sudah semakin matang dan erat, lantas menolak segala tuduhan dan tanggapan yang dibawa oleh media pro-Barisan Nasional yang kononnya pemimpin ketiga-tiga parti ini asyik bercakaran.

Tegas Nasrudin, “semua anggota dari ketiga-tiga parti bertanggungjawab selepas ini untuk meneruskan kejayaan konvensyen dengan memainkan peranan memahamkan rakyat tentang apakah itu dokumen oren yang telah ditandatangani oleh ketiga-tiga pemimpin Pakatan Rakyat ini.”

Nasrudin juga mahu anggota parti supaya dari sekarang bijak dalam menguruskan maklumat untuk menghalang parti-parti dari terheret lagi ke kancah polemik dan krisis ciptaan sendiri.

Apalagi, jelas Nasrudin, Umno dan BN sudah tentu sedang merasa sangat cemburu dan sakit hati kerana pada masa yang sama parti-parti politik komponen BN sedang tenggelam timbul bercakaran dan saling menyalahkan sesama sendiri.

"Harimau luka selalunya akan menjadi semakin ganas," katanya.

Beliau menambah untuk menjayakan gagasan Pakatan Rakyat, tiada siapapun dari anggota parti yang mengimpikan kejayaannya boleh lagi tidur lena atau sekadar menempel di tepi gelanggang.

Pemuda PAS bersedia mengorak langkah seterusnya bagi memarakkan nyalaan obor Pakatan Rakyat, sepatah kata Nasrudin.

"Tunggulah pula selepas ini Konvensyen Pemuda Pakatan Rakyat memeterai sejarah,” katanya.

themalaysianinsider

No comments:

Post a Comment