Kerajaan digesa mengkaji semula kos projek pembinaan jambatan Pulau Pinang kedua yang menelan belanja RM22 billion hanya untuk fasa satu.
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim berkata rakyat sudah tentu tidak mampu menanggung kos setinggi itu dan menyarankan BN meneliti semula pelan laluan jambatan itu bagi mengurangkan harga projek.
Projek Jambatan Pulau Pinang II dilancarkan pada November 2006 dan dijangka siap pada Mei 2012.
Jambatan 24 kilometer itu akan menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di selatan Pulau Pinang.
Pembinaan projek ini bagaimanapun tertangguh ekoran lonjakan kos projek, akibat kenaikan kos bahan binaan serta kegagalan Kumpulan UEM memberikan sebut harga yang tetap.
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim berkata rakyat sudah tentu tidak mampu menanggung kos setinggi itu dan menyarankan BN meneliti semula pelan laluan jambatan itu bagi mengurangkan harga projek.
Projek Jambatan Pulau Pinang II dilancarkan pada November 2006 dan dijangka siap pada Mei 2012.
Jambatan 24 kilometer itu akan menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di selatan Pulau Pinang.
Pembinaan projek ini bagaimanapun tertangguh ekoran lonjakan kos projek, akibat kenaikan kos bahan binaan serta kegagalan Kumpulan UEM memberikan sebut harga yang tetap.
“Saya tidak menolak rasional meneruskan dengan projek jambatan itu, tetapi saya musykil mengapa projek jambatan kedua diteruskan di laluan yang dicadangkan yang menelan belanja yang besar,” kata Anwar.
Projek ini berbilion ringgit ini dibina dengan bantuan pinjaman dari Republik Rakyat China, dalam usahasama Kumpulan UEM dan China Harbour Engineering Co. Ltd (CHEC).
Walaupoun kosnya begitu tinggi, Kerajaan BN sudah pun mengeluarkan surat tawaran RM22 billion kepada CHEH-UEM untuk melaksanakan fasa pertama projek.
Pakatan Rakyat mencadangkan laluan projek ini dialihkan ke bahagian utara Pulau Pinang yang lebih hampir kepada Tanah Besar Semenanjung sebagai cara berkesan untuk mengurangkan kos.
“Berdasarkan kepada maklumat industri yang saya perolehi, ada cadangan yang dikemukakan kepada kerajaan supaya meneruskan projek di laluan alternatif dan kalau ini dapat diteruskan ia dapat menjimatkan belanja RM4 bilion ringgit termasuk gantirugi kepada syarikat yang dianugerah projek itu,” kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.
Anwar berkata kerajaan perlu komited kepada perbelanjaan yang bijak dan menyelamatkan sebanyak mungkin wang rakyat dari projek-projek mega sebegini, supaya ia dilabur kepada sektor kesihatan dan pendidikan.
“Saya sekali lagi pertikai kedegilan kerajaan. Apa komitmen yang mereka buat sehingga mereka tidak mahu ubah perkara ini sedangkan mereka boleh fast-track pembinaan ini. Dari RM4 bilion ini, bayangkan kita boleh bina 400 hospital dan 400 sekolah tetapi sedikitpun tidak dipedulikan,” tegas Anwar.
Anwar menjelaskan Pakatan Rakyat tidak mempertikai projek ini diteruskan oleh usahasama Kumpulan UEM-China Harbour bahkan berpendapat komitmen usahasama ini diteruskan.
Apa yang ditekankan adalah laluan projek ini ditukar bagi menurunkan kos pembinaan supaya ia tidak membebankan warga Pulau Pinang dalam jangka masa panjang.
“Kita tidak pertikai jika rundingan dijalankan dan mereka bina projek ini di laluan alternatif. Ini lebih viable kerana projek yang dicadangkan ini menelan belanja lebih tinggi dan lebih sukar untuk rakyat pulau pinang bayar kos dengan caj yang lebih tinggi kerana kos yang tinggi,” kata Anwar.
TVA
No comments:
Post a Comment