Thursday, June 4, 2009

Sesi Pengundian Pemilihan AJK Dewan Pemuda PAS Pusat Bermula

Sesi pengundian bagi memilih Ahli jawatankuasa (AJK) Dewan Pemuda PAS Pusat untuk sesi 2009/2010 bermula jam 10.40 pagi tadi.

Pengerusi Tetap Mesyuarat Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Misbahul Munir Masduki mengumumkan pengundian dimulakan dengan negeri Selangor, Perlis, Pulau Pinang, Perak, Pahang, Kelantan, Sabah, Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan, Terengganu, Sarawak, Melaka, Kedah, Johor dan Exco Dewan Pemuda Pusat.

Pengundian tersebut yang diwakili seramai 278 wakil memilih dua belas daripada dua puluh tiga calon untuk menduduki barisan exco baru.

Sebelum itu Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Dewan Pemuda Pusat, Ustaz Hassan Shukri mengumuman Ketua Pemuda, Timbalan dan Naib Pemuda baru yang menang tanpa bertanding untuk sesi 2009-2010.

Mereka ialah, Ketua Pemuda, Ustaz Nasruddin Hassan, Timbalan, Ustaz Azman Shafawi dan Naib Ketua, Ustaz Sabki Yusof.

Keputusan pengundian dijangka diketahui lewat petang ini.

Sementara itu, semasa sesi pengundian dilakukan sajian makan pagi turut diedar kepada perwakilan yang berada dalam dewan oleh para petugas.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan tersasul gamatkan dewan

Dewan Dato' Haji Fadzil Noor, Markas Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar gamat seketika apabila Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Dewan Pemuda, Ustaz Hassan Sukri tersilap menyebut nama Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Pusat yang bertanding sebaliknya nama yang disebutkan ialah nama yang bertanding bagi Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama.

Hassan yang pada mulanya menyebut nama Ustaz Abdullah Razak agar bangun bagi memperkenalkan diri menyebabkan para perwakilan tercari-cari nama yang disebutkan. Apabila mendapati nama yang disebutkan tidak memperkenalkan diri, Hassan seterusnya berkata, "calon yang tidak hadir boleh bertanding".

Hassan meneruskan dengan menyebut nama calon seterusnya menyebabkan perwakilan sekali lagi tercari-cari nama calon yang disebut.

Menyedari berlaku sedikit kesilapan, Pengerusi Tetap, Ustaz Misbahul Munir Masduki segera menegur beliau bahawa nama yang disebutkan adalah-calon bagi Jawatankuasa Ulama.

Hassan bersegera membetulkan kesilapannya dengan menyelak helaian berikutnya.

"Maklumlah sudah tua," katanya yang mengundang ketawa di kalangan perwakilan.

Hassan seterusnya menyebut calon pertama Abdullah Karim.

"Patutlah dia tidak bangun, saya sebut nama dia Ustaz," jelas Hassan yang sekali lagi mengundang ketawa di kalangan perwakilan.

Terdahulu Hassan mengumumkan pencalonan telah ditutup pada 25 Mei lalu pada jam 12.00 tengah malam.

Beliau juga mengingatkan, pertukaran perwakilan hendaklah mendapat kebenaran serta wakil-wakil yang tidak mempunyai nombor keahlian tidak dibenarkan mengundi.


HarakahDaily

No comments:

Post a Comment