Thursday, April 2, 2009

Polemik larangan tidak sentuh kes Altantuya, Sultan Perak


TAIPING: Polis memberi amaran! PAS pula mahu meneruskan isu berkaitan krisis politik Perak dan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu bersama isu-isu menyentuh kepentingan awam.
Barisan Nasional (BN) menyatakan kesediaan mereka untuk akur dengan peraturan baru polis.
Syarat baru itu dikuatkuasakan sejak Isnin lalu.
Syarat baru itu dinyatakan sebagai perkara 3.5 dan 3.6.
Syarat 3,5 mengatakan bahawa penceramah tidak boleh menghasut serta mempersoal keputusan yang dibuat oleh Institusi Raja manakala syarat 3.6 pula berkata "tidak boleh sentuh isu Altantuya, isu perkauman dan isu keagamaan".
Dalam pada itu, syarat 3.7 pula berkata, "kehadiran orang ramai adalah tanggungjawab pihak penganjur untuk mengawal mereka, jika kehadiran melimpah hingga di luar kawasan permit yang dipohon, pihak polis akan mengambil tindakan".
Polis mengeluarkan permit berkempen di bawah Akta Polis dan berhak mengenakan syarat berkaitan tempoh kempen dan sebagainya.
Pilihan raya kecil kali ini melibatkan tiga bahagian iaitu Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.
Bagaimanapun tinjauan mStar Online mendapati parti-parti politik yang bertanding terus menggunakan kedua-dua isu berkenaan secara langsung dan tidak langsung ketika berkempen malam tadi.
Pada sidang media petang tadi, Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah berkata, "kalau langgar syarat (permit kempen), kita boleh ambil tindakan."
"Kalau langgar bermakna satu kesalahan berlaku... jadi, tindakan boleh diambil," kata beliau pada sidang media di Simpang dekat sini.
Sambil mengesahkan sehingga petang ini belum ada kes parti politik melanggar syarat baru yang dikenakan ke atas parti-parti bertanding pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang, pihaknya akan menyiasat jika ada pihak yang melanggar peraturan tersebut dan mencadangkan kepada pihak pendakwa raya jika mempunyai kes.

Read more : http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/4/2/mstar_berita/20090401185603&sec=mstar_berita

No comments:

Post a Comment