Tuesday, June 9, 2009

Krisis Parti Komponen Buat BN Makin Lemah

Krisis demi krisis melibatkan parti dan individu parti-parti komponen menjadikan BN semakin lemah dan bercelaru.

Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Dato' Wan Abdul Muttalib Embong berkata krisis terbaru yang berlaku dalam Parti Progresif Penduduk (PPP) dan Gerakan membuktikan komponen BN masih mencari arah perjuangan politik masing-masing.

Katanya, krisis dalam BN akan berterusan memandangkan masing-masing mahu mengambil kesempatan mencapai objektif kelompok dan bukannya ikhlas bergabung.

"Kalau BN tiada kuasa, individu itu akan keluar parti dan begitu juga dengan parti PPP masih lagi bergantung kepada BN kerana parti itu masih berkuasa," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Naib Presiden Gerakan, Huang Cheng Guan yang mengisytiharkan keluar parti kerana tidak berpuas hati berhubung pengurusan parti itu.

Wan Muttalib yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat berkata pertelingkahan dalam Gerakan berpunca daripada sindrom hilang kuasa namun parti itu tidak bersedia untuk keluar dari BN.

Sehubungan itu, beliau mempelawa Cheng Guan untuk menyertai Pakatan Rakyat (PR) atau pun menjadi ahli Kelab Penyokong PAS (KPP).

HarakahDaily

No comments:

Post a Comment