Tuesday, May 5, 2009

Isu Agama Anak : Pakatan Rakyat berjaya memaksa kerajaan tarik balik ketetapan

Tekanan dari pihak Pakatan Rakyat telah berjaya memaksa kerajaan Barisan Nasional untuk bermesyuarat bagi mencari penyelesaian berhemah berhubung status agama anak apabila salah seorang ibu atau bapa memeluk agama Islam membabitkan beberapa kementerian dan Jabatan Agama.

Menurut satu laporan Bernama hari ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom berkata mesyuarat tertutup itu juga berkemungkinan disertai oleh beberapa pertubuhan agama tetapi ia belum dimuktamadkan lagi.

Berikutan kenyataan dari Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim semalam mahukan kerajaan BN menarik balik ketetapan bahawa status ugama anak saudara baru harus mengikut ugama asal mereka seperi yang dilaporkan.

Kenyataan BN telah dikecam hebat oleh semua pemimpin Pakatan Rakyat kerana BN tidak mengambil kira keputusan ulama dan undang-undang sivil bagi menanggani kes yang amat sensitif di mata masyarakat berbilang kaum dan agama dinegara ini.

Pakatan Rakyat juga telah mengambil langkah drastik dngan menubuhkan satu jawatankuas khas bagi membincangkan kes ini.

Jamil Khir berkata pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan menteri-menteri di Jabatan Perdana Menteri iaitu Nazri Aziz yang bertanggungjawab mengenai perundangan dan Koh Tsu Koon yang bertanggungjawab mengenai isu perhubungan kaum bagi mendapatkan pandangan mereka mengenai mesyuarat itu.

Antara kementerian yang akan terlibat dalam mesyuarat itu termasuk Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar “Kepimpinan Integrasi: Isu dan Cabaran dalam Perkhidmatan Awam” di Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) di sini hari ini.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai pelbagai pendebatan mengenai keputusan Kabinet pada 22 April lepas di mana anak-anak di bawah umur kekal menganut agama asal ibu bapa masing-masing semasa berkahwin, walaupun ibu atau bapa mereka kemudiannya memeluk agama lain.

Jamil Khir berkata sehingga mesyuarat itu diadakan beliau tidak akan memberi sebarang ulasan berkaitan isu tersebut.

“Sehingga menunggu mesyuarat tersebut diadakan, akan ada kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan berkaitan yang akan mengambil tanggungjawab masing-masing untuk selesaikan isu itu,”katanya.

artikel asal : Suara KeAdilan

No comments:

Post a Comment