Tuesday, April 14, 2009

Konflik Thai : "Saya tak sesuai jadi orang tengah" Nik Aziz

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menolak cadangan untuk melantik beliau sebagai orang tengah bagi menyelesaikan konflik di Thailand khususnya di selatan negara itu.

Menurutnya, beliau tidak layak berbuat demikian kerana mudah ‘lembut hati’ dengan sesiapa sahaja, termasuk soal rundingan berkenaan. Katanya, keadaan itu akan merumitkan soal rundingan.

Baru-baru ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mencadangkan Menteri Besar itu sebagai orang ketiga dalam menyelesaikan konflik yang berlaku di negara terbabit.

Sebelum ini, pegawai dari negara tersebut berkali-kali meminta pandangannya bagaimana cara yang perlu dibuat untuk menyelesaikan konflik di negara terbabit.

“Saya kata pada dia (wakil kerajaan Thai) berunding antara pihak kerajaan dengan kumpulan yang dianggap pemberontak, manakala berunding ni pula tidak boleh secara terus, sebaliknya melalui orang tengah.

“Sebagai contoh masaalah yang berlaku di Filipina dengan Moro dahulu dilantik Malaysia, Israel dengan Hamas sekarang ini dilantik Mesir, begitu juga dalam kes kemelut di Thailand yang perlu ada orang tengah untuk berbuat demikian,”ujarnya lagi.

Menurutnya, kaedah perundingan untuk menyelesaikan kemelut tersebut merupakan cara yang betul bagi mengelakkan keadaan yang tidak terkawal terus berlaku.

Sambungnya lagi, apabila beliau menyebut perlunya ada orang ketiga dalam menyelesaikan masaalah itu, pegawai terbabit terus bertanya lagi padanya siapa.

Namun, tambah Nik Aziz, itu pandai-pandailah mencari mereka yang sesuai.
SiasahDaily

No comments:

Post a Comment