Monday, June 8, 2009

Premis tidak jaga kebersihan ditutup - Menteri Besar, Datuk Ahmad Said

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said tidak teragak-agak menutup 10 premis di Pusat Akuatik, Batu Burok, di sini, jika peniaga masih tidak mematuhi peraturan dan disiplin yang ditetapkan.

Akibat sikap peniaga di premis itu yang tidak mengikut peraturan dan disiplin, kawasan premis tercemar.

Ahmad ketika membuat tinjauan di premis yang terdapat di Pusat Akuatik Batu Burok, berkata, jika peniaga masih mengekalkan sikap sedemikian, beliau akan mengarahkan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) supaya menutup premis terbabit.

“Kami telah sediakan kepada mereka tempat selesa untuk berniaga tetapi mereka langsung tidak memberi kerjasama dengan membiarkan makanan yang hendak dijual tidak tertutup.

“Kawasan premis berkenaan juga tercemar disebabkan air yang digunakan untuk membasuh pinggan mangkuk dibiarkan bertakung,” katanya.

Menurut Ahmad, sebelum premis itu dibuka, peniaga terbabit hanya menggunakan van untuk berniaga di tepi jalan sepanjang pantai berkenaan.

“Bagaimanapun, bagi memudahkan mereka, pihak kerajaan mendirikan premis ini dan berharap mereka dapat menikmati keselesaan, seterusnya bertanggungjawab ke atas premis masing-masing.

“Sepanjang pemerhatian saya, peniaga di premis ini tidak menjaga kebersihan dengan membiarkan pinggan dan gelas yang digunakan di atas meja walaupun perniagaan sudah ditutup.

“Saya melihat ada juga peniaga yang tidak mengangkat peralatan digunakan dengan membiarkannya berselerak di atas meja, begitu juga dengan sampah-sarap dan sisa makanan. Jika keadaan ini berterusan, saya rasa premis ini perlu ditutup,” katanya.

SinarHarian

No comments:

Post a Comment