Saturday, June 13, 2009

'Mouth Foaming Minister' nak tukar nama OKU

Kenali OKU sebagai ‘orang kelainan upaya’

Menteri Belia dan Sukan Datuk Ahmad Shabery Cheek mencadangkan agar penggunaan istilah ‘orang kelainan upaya’ (OKU) diperluaskan bagi menggantikan ‘orang kurang upaya’.

Menurut beliau istilah orang kelainan upaya lebih menggambarkan keistimewaan dan kelebihan golongan itu berbanding istilah lama yang memberi maksud lebih negatif dan seolah-olah merendahkan keupayaan golongan itu.

“Kita mungkin terlalu terikut dengan perkataan bahasa Inggeris ‘disable’ yang menggambarkan ketidakupayaan serta kelemahan golongan ini sedangkan sebenarnya mereka mempunyai kelainan dan kelebihan luar biasa yang kadang kala tidak terdapat pada orang normal.

“Contohnya, atlet paralimpik yang mempunyai semangat dan iltizam yang tinggi, serta kebolehan yang kadang kala manusia sempurna sendiri tidak mempunyai keupayaan itu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup program ‘Higher Institution National Expedition and Camping (HINEX) 2009’ di sini semalam.

Katanya, golongan OKU juga tidak ketinggalan menyumbang jasa dalam pembangunan negara termasuk menjadi pembuat kraftangan, doktor, guru, pensyarah, serta ahli perniagaan.


Majlis itu turut dihadiri oleh Ahli Exco Majlis Pengakap Malaysia Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman yang juga Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Rektor Kolej Universiti TATI, Dr Mohd Rozilan Mamat.
-- BERNAMA
SinarHarian

No comments:

Post a Comment