Tuesday, June 23, 2009

JKR Bertanggungjawab?

The Malaysian Insider

Bumbung stadium runtuh : Mampat salahkan JKR

KUALA TERENGGANU, Jun 23 — Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat) menyalahkan peranan yang dimainkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri Terengganu sehingga terjadinya kejadian bumbung runtuh di Stadium Sultan Mizan.

Sehubungan itu, mereka menyokong cadangan agar satu badan bebas dibentuk untuk menyiasatnya.

Demikian kata pengerusinya, Mohamad Fauzi Abu Samah dalam sidang medianya semalam bagi mengulas tragedi bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh secara tiba-tiba pada 2 Jun 2009 lalu.

Mampat adalah sebuah NGO yang aktif di Terengganu dalam memperjuangkan kepentingan rakyat negeri itu.


NGO yang dikaitkan dengan PAS ini banyak terlibat dalam menganjurkan majlis-majlis bagi memperjuangkan hak rakyat khasnya berkaitan dengan petroleum sebelum ini.

NGO ini juga sering terlibat dalam memperjuangkan hak Istana Terengganu dalam politik negeri ini.

Mampat, kata Fauzi, setuju dengan cadangan Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said berkenaan penubuhan suatu badan bebas bagi menyiasat punca sebenar terjadinya runtuhan bumbung stadium berkenaan.

Ini mengambil kira JKR adalah pihak yang sepatutnya bertanggungjawab penuh terhadap projek berkenaan kerana ianya adalah projek di bawah selenggaraan JKR.

Katanya, Mampat ragu sekiranya siasatan tersebut dijalankan oleh JKR sendiri, kerana merasakan siasatan tersebut tiada ketelusan dan akan dipertikaikan banyak pihak.

Menurutnya, apa yang menarik untuk Mampat dedahkan adalah bagaimana sebuah projek yang bernilai ratusan juta ringgit ini sepatutnya dipantau dan diawasi oleh JKR dengan baik.

Mampat juga mempertikaikan sejauh manakah penglibatan pihak-pihak perunding yang dilantik di dalam proses pengawasan harian sepenuh masa bagi memastikan kerja-kerja dijalankan dan dilaksanakan mengikut spesifikasi yang diluluskan dan mengikut terma-termanya.

Yang dimaksudkan adalah samada dari skop strukturnya atau dari skop arkiteknya, kata Fauzi.

Memandangkan banggunan Stadium tersebut adalah sebuah banggunan yang bercirikan “kehebatan dan kecanggihan” bidang pembinaan memerlukan penglibatan penyeliaan dan pembuatan yang sangat pakar dan berpengalaman.

Namun, menurut Mampat, ianya tidak terjadi. Dari segi Pengawasan, apa yang sepatutnya berlaku adalah:

1) Pengawasan projek stadium tersebut adalah di bawah Pengarah JKR Negeri. Kebiasaannya JKR akan melantik Site Officer (SO). Dalam kes ini Pengarah JKR sendiri adalah SO. Selain SO, biasanya dilantik pula wakil SO. Bagaimanapun, dalam kes ini tiada wakil SO yang dilantik.

2) Terdapat ketidakcekapan dari segi struktur pengurusan.

Untuk Itu, Mampat memohon pihak JKR untuk mendedahkan carta organisasi pengawasan dan pengurusan yang lengkap. Senarai tersebut juga haruslah lengkap dengan bidang kuasa-bidang kuasa yang telah dibenarkan, katanya.

Dalam konteks pemilihan kontraktor pakar pula, Mampat, kata Fauzi, berasa amat dukacita kerana JKR sekali lagi dilihat tidak teliti dan professional.

themalaysianinsider.com

No comments:

Post a Comment